. Krugobajkalská železnice - jak naplánovat cestu | Cestování do Ruska

Krugobajkalská železnice – jak naplánovat cestu

Krugobajkalka - stará část Transsibiřské magistrály

Krugobajkalskou železnici nemusím cestovatelům nijak zvlášť představovat. Je už dost proslavená různými cestopisy a reportážemi, ba dokonce o ní vyšla v češtině kniha s názvem „Krugo Bajkalka: historie Transsibiřské železnice na pobřeží Bajkalu“ od Václava Turka. Tu můžu vřele doporučit hlavně železničním fanatikům. Je to nepoužívaná část transsibiřské magistrály o délce asi 90 km, která vede podél břehu Bajkalu. Je zde spousta tunelů, mostů a kamenných galerií. Významný turistický cíl.

Plán tratě

Plán tratě


SANYO DIGITAL CAMERA

Krugobajkalka je jedno z nejhezčích a nejlépe dostupných míst na Bajkalu. Nejlepší bude projít ji celou pěšky nebo alespoň projet turistickým vlakem. Potřebujete tak dva nebo tři dny, pokud se tu chcete alespoň na chvíli zastavit a zakempovat. Po irkutských hostelech jsem potkal docela dost cizinců skuhrajících, že to nestihnou, jelikož si na to vyhradili den a to ještě ten, kdy vlak nejede ani jeden. Projet celou Krugobajkalku bez vystupování z vlaku (5 hodin na zadku) nebo v extra turistickém vlaku (s pauzami na vystupování) je i s návratem do Irkutsku na celý den. Přijedete až večer kolem 21 – 22 hod.

Domorodý dopravní prostředek

Domorodý dopravní prostředek

Pěšky

Výhoda: můžete si vybrat směr odkud vyrazíte a nejste vázáni na jízdní řád. Startovní body jsou dva – Port Bajkal a Sludjanka (Kultuk). Do Port Bajkalu se musíte za pár rublů přepravit trajektem z Listvjanky (15 minutplavby přes Angaru). Jízdní řád trajektu se může měnit během ročního období, nejvíc spojů je provozováno samozřejmě v létě. Počítejte ale tak se 4 spojy denně.

Port Bajkal

Port Bajkal

Port Bajkal

Port Bajkal

Do Sludjanky se nejstylověji dojede vlakem. Můžete dokonce přímo z Moskvy, snad všechny dálkové vlaky tu staví. Z Irkutsku je lepší využít osobní vlaky tzv. električky neb dálkové jsou drahé na takovou krátkou vzdálenost. Místním vlakem můžete navíc vystoupit o chvíli dřív nad Kultukem a ušetřit čas, neboť Krugobajkalská železnice začíná defakto tady. To samé platí i pro mikrobusy a autobusy, které sem z Irkutsku jezdí. Ze Sludjanky se sem dostanete pěšky taky, ale je to o 12 km pochodu navíc podél Transsibu (je tu široká cesta).

 


Samotná chůze podél trati je pohodová záležitost. Celkem často je vyšlapaná cesta podél trati. Nebudete tak muset zakopávat o pražce. Vlaky jezdí zřídka a rychlost v jižní půlce je omezena na asi 20 kmh, na severu pak dosahuje závratných 40 kilometrů. Nemusíte se bát ani v tunelech, místa je tu dost díky chybějící druhé koleji. Za bouřky se tam i kempuje, jen se nelisejte moc ke koleji. Vlak jede i v noci.

Za jak dlouho těch 90 km ujdete závisí jen na vás. Běžně se dá počítat se 4 – 5 dny. Dá se určitě i rychleji neb je to celé po rovině, takže 30 km denně pro zdatného jedince není žádná výzva. Záleží samozřejmě hodně na váze batohů a tomu jak přizpůsobíte krok chůzi po pražcích.

Místo na stany se vždycky najde i když je celé pobřeží strmé. V létě je ale hodně fleků obsazených. Jídlo si budete muset vzít svoje, obchody jsou sice občas přítomny ve vesnicích u zastávek, na široký sortiment ale zapomeňte. Coca colu pro závisláky jsme ale sehnali vždycky) Voda se bere z jezera nebo z potoků na okolních svazích.

Bivak na krugobajkalce

Bivak na krugobajkalce

A když vás přestanou poslouchat nohy, tak je tu vlak…

Místní vlak

Zvaný též motanka, projíždí po trati 4x týdně ( po, čt, pá, ne – směr na port Bajkal). Tvořen je poměrně moderní motorovou soupravou ruské provenience.

Btw něco podobného bylo k vidění začátkem tisíciletí na jižní Moravě. Tenkrát se na tamějších železnicích proháněl podobný ne li stejný vlak. K Českým drahám se dostal jako zástava za dluh nějaké ruské firmy. Dostal přezdívku Marfuša.

Motanka

Motanka

Vlak vyjíždí kolem půl druhé odpoledne ze Sludjanky a do Port Bajkalu dojede v 18 30. Hned na něj navazuje trajekt do Listvjanky, kde se dá chytnout spoj na Irkutsk. Vlak stojí jen pro výstup a nástup cestujících, žádné fotopauzy nedělá.


Mimochodem, v opačném směru moc cestovat nejde. Z Port Bajkalu se vlak vrací v 2 45 v noci, tudíž byste nic neviděli.

Cena za celou trasu je asi 80 rublů.

Turistický vlak

Pokud máte přebytečných 5000 rublů (cena 2015), tak si můžete zaplatit za exkurzi zvláštním vlakem. Odjíždí se kolem desáté ráno z Irkutsku, s návratem kolem desáté večer tamtéž. V ceně je i výklad průvodce, připlatit se dá za 1. třídu a stravování. Za ty peníze budete moct z vlaku párkrát vystoupit a projít se k jezeru.

Ondřej Vokatý

Tenhle web mám na svědomí já, píšu na základě zkušeností ze svých cest od Petrohradu po Kamčatku. Dřív jsem jezdil dost sám, ted jezdím hlavně se zájezdy jako průvodce, což je celkem fajn job.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Written by Ondrej Vokaty