. Maršrutka - něco mezi taxíkem a autobusem | Cestování do Ruska

Maršrutka – něco mezi taxíkem a autobusem

маршрутки запорожье

Zkřížení taxíku a hromadné dopravy je v Rusku bráno jak úplná samozřejmost. Po celé zemi maršrutky suplují nebo doplňují systém veřejné dopravy, jenž většinou nestíhá uspokojit poptávku všech přepravychtivých občanů. Většinou se jedná o opotřebované dodávky nejrůznějších značek, často těsně před fází rozkladu. Od autobusu podědily nízkou cenu, od taxíku zase pravidlo, že jedou jen když se to řidiči vyplatí.

Typická žlutá maršrutka

Typická žlutá maršrutka




Odjezdová místa maršrutek hledejte na významných místech každého města: nádraží, letiště, stanice metro a tržiště nikdy nezklamou. Jednotlivé zastávky na trase většinou nebývají označeny, ale je možné se na ně doptat kolemjdoucích. Nebo stačí mávnout na libovolný projíždějící mikrobus či dodávku. Pokud budete u cesty dlouho okounět, tak vám stejně nejspíš zastaví sám od sebe.

Typický řidič typické maršrutky

Typický řidič typické maršrutky

Svoji trasu má každý mikrobus nalepenou na okně, případně můžou ve městech existovat číslované maršrutky jejichž trasu každý zná. Jízdní řád ale skutečně neexistuje a čeká se na dostatečné naplnění vozu. Na svoji trasu vyráží, až když je řidič spokojen s obsazeností. Pokud čekáte někde na trase a je zrovna ranní špička, tak se zase může stát, že vás nikdo nevezme, protože zkrátka nebude místo. Na druhou stranu, řidič se snaží vytěžit ze svého vozu maximum a tak často slovy: „Smrsknetě se tam vzadu, ještě se sem pár lidí vejde!,“ popohání publikum dál do vozu, aby mohl nacpat další sardinku do konzervy.

Maršrutky vás naučí víc poloh než Kamasútra

Maršrutky vás naučí víc poloh než Kamasútra

Většinou se platí paušální cena a řidič provádí transakce i během řízení, přičemž nemusí sledovat silnici před sebou i několik sekund. Systém placení je velmi propracovaný: i v nabitém dopravním prostředku není s placením žádný problém. I když stojíte na druhé straně vozu, stačí jen poslat patřičný obnos po spolucestujících dopředu a po nějaké chvíli vám přijdou drobné zpět. Z toho plyne, že čím blíže řidiči se nacházíte, tím častěji budete muset předávat peníze sem a tam.


Řidiči jezdí neuvěřitelnou rychlostí, přesto jsou schopní zastavit téměř na místě, pokud se u cesty objeví potencionální zákazník. Největší drama se ale odehrává, pokud na trase fungují dvě konkurenční maršrutky. V tomto případě nastává tvrdý boj o to, kdo uloví nejvíc cestujících ze zastávek, při kterém jdou stranou všechny předpisy, zpomalovací prahy a semafory. Zážitek z jízdy proto zanechává v turistech ten nejintenzivnější dojem.

Ondřej Vokatý

Tenhle web mám na svědomí já, píšu na základě zkušeností ze svých cest od Petrohradu po Kamčatku. Dřív jsem jezdil převážně sám, ted jezdím převážně se zájezdy jako průvodce. Vystudoval jsem ruský jazyk se zaměřením na cestovní ruch, kromě práce průvodce také překládám a tvořím itineráře pro zájezdy či vaše pracovní a soukromé cesty po Rusku.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Written by Ondrej Vokaty