. Návod na přežití: Ruské příměstské vlaky | Cestování do Ruska

Návod na přežití: Ruské příměstské vlaky

Typický příměstský vlak

Příměstské vlaky tzv. električky jsou pro cizince jednou z dalších zkoušek odolnosti a mrštnosti, které na něj v Rusku číhají. Cesta pantografem z Kolína do Prahy se s tím nedá srovnávat. Tady nic nefunguje stejně jako v jiných evropských velkoměstech, ba právě naopak, všechno je tu jinak!

Příměstské vlaky v Rusku jsou v podstatě stejné jako naše osobní vlaky. Staví (ne vždy) i na nejmenších zastávkách a jejich trasa neměří více jak 200-300 kilometrů. Tvoří je většinou dlouhé elektrické jednotky vyrobené za časů SSSR. Na některých neelektrizovaných tratích na venkově můžete vidět i klasické lokomotivy s vagóny nebo  motoráky. V odlehlejších oblastech je cestování kupodivu jednodušší, platí zde podobná pravidla jako u nás. Lístek se prodává běžně v pokladně, pokud je otevřená, nebo přímo u průvodčí ve vlaku. Ani obsazenost vagónů není tak šílená jako v blízkosti velkoměst.


Problém může být akorát v četnosti vlaků a dlouhého čekání při přestupu. Pokud máte tu smůlu, že váš cíl leží třeba jen o pár stanic dál za konečnou stanicí jednoho konkrétního vlaku, tak se může stát, že na další spoj budete  čekat i několik hodin. Nakonec budete rádi, když se tam dostanete ještě ten samý den.

Postřeh č.1: Příměstské vlaky nebývají vybaveny toaletou.

Cestování v okolí Moskvy nabízí daleko více spojů, zato zde fungují trochu jiná pravidla a díky obrovskému převisu poptávky po cestování je každodenní dojíždění do města nutným zlem i pro otrlé Rusy. Hlavním rozdílem je, že zde funguje turniketový systém, podobný jako v metru. Bez předem koupeného lístku z pokladny nebo automatu se nedostanete na nástupiště, ani z něho ven. Ve vlaku už průvodčí nechodí, řádí tu jen revizoři, kteří pokutují četné černé pasažéry.

Nejhorší špička se odehrává do 9 ráno směrem k městu a po 6 večer opačným směrem. Nechcete-li cestovat jako sardinky, tak se těmto spojům obloukem vyhněte. Pokud není zbytí, pak očekávejte další nevšední zážitek.

Pozor na reservé

Krabička cigaret nebo balík hracích karet na sedadle znamená, že „majitel“ místa si zašel na cigaretu nebo zrovna prchá před revizorem ale na místo se hodlá vrátit. Kdo bude mít tu drzost si na místo sednout, ten se se zlou potáže. Slušné jednání je v v takových situacích považováno za hrubý nevkus.

Sledujte polohu slunce

Zejména v letních měsících fungují okna vlaku jako lupa. Jestli nestojíte o grilování vlastního obličeje, tak vybírejte místa na druhé straně vagónu. Vyplatí se nastudovat si trasování drah, aby vás v půlce cesty nezaskočila prudká změna směru a jiný úhel násvitu:)

Nevěřte všem jízdním řádům

Časy odjezdu si můžete zjistit na stránkách RŽD. Nicméně, semtam dochází k rušení vlaků nebo ke změnám v řádech, které někdo zapomene na internetu opravit. Hlavně na venkově se vyplatí zeptat se dopředu na nádraží nebo u místních občanů, jaký mají na spolehlivost dráhy názor.

Ondřej Vokatý

Tenhle web mám na svědomí já, píšu na základě zkušeností ze svých cest od Petrohradu po Kamčatku. Dřív jsem jezdil převážně sám, ted jezdím převážně se zájezdy jako průvodce. Vystudoval jsem ruský jazyk se zaměřením na cestovní ruch, kromě práce průvodce také překládám a tvořím itineráře pro zájezdy či vaše pracovní a soukromé cesty po Rusku.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Written by Ondrej Vokaty