. Základní typy vagonů, které brázdí ruské železnice | Cestování do Ruska

Základní typy vagonů, které brázdí ruské železnice

Vagon RŽD v novém firemním nátěru

Ruské železnice se liší nejen rozchodem kolejí, který je cca o 8 cm širší než u nás. Velikost země a dříve až několikatýdenní putování vlakem daly vzniknout originálnímu systému vozových tříd, které se liší zejména cenou jízdného, počtem míst a úrovní poskytovaných služeb.

Samovar- základ ruského cestování vlakem

V každém vagónu dálkových vlaků najdete tzv. samovar, který 24 hodin denně chrlí hektolitry horké vody. Cestující totiž během cesty vypijí neuvěřitelné množství čaje a sní tuny instantních nudlových polévek. Se samovarem se dá přežít i několikadenní uvíznutí vlaku v závějích, zato jeho porucha je považována za horší katastrofu než například vykolejení.

Samovar- bezedný zdroj horké vody

Samovar- bezedný zdroj horké vody

 

Obščij vagon

Nejnuznější třída používaná na dálkových vlacích. Není to lůžkový vůz, nýbrž obyčejný vagón bez místenky. Místo si musíte urvat sami a po celou dobu si ho hlídat, jinak vám ho okamžitě zasednou. Tato třída je silné kafe i pro Rusy, proto se vyskytuje jen velmi zřídka a na kratších úsecích. Přesto ho můžete využít na vlaku z Moskvy do Vorkuty, což jsou bratru dva dny cesty na sever.


Plackartnyj vagon

Nejobyčejnější a nejlevnější třída lůžkových vozů v Rusku. Jedná se o tzv. otevřené kupé, u kterého chybí dveře do chodby. Jsou zde čtyři lůžka + dvě boční přes uličku. Celkem se do vagónu vejde 54 lidí, přičemž každý má na jízdence uvedeno číslo přiděleného lůžka.

Schéma plackartového vozu

Schéma plackartového vozu

Tato třída je vhodná pro cestovatele, jelikož otevřenost prostoru umožňuje nerušeně pozorovat zvyky a obyčeje domorodých cestujících. To, že každý každého vidí také napomáhá bezpečnosti na palubě vlaku.

Pohled do uličky

Pohled do uličky

Kupejnyj vagon

Kupejnyj vagon

Kupejnyj vagon

Tento vagón můžete vidět i na vlacích z Moskvy do Čech a na Slovensko. Rozdíl oproti předchozímu typu spočívá prakticky pouze v tom, že kupé je uzavřené a na protější straně chybí boční lůžka. Cena lístků u této třídy už většinou směle dosahuje nebo dokonce předhání cenu letenek na stejnou vzdálenost.

Kupejnyj vagon- schéma

Kupejnyj vagon- schéma

 

Lux

Jak už název napovídá, jedná se luxusní třídu určenou pro bohatou klientelu, která nedůvěřuje ruskému letectví a tak radši zaplatí šílené peníze za lístek do této třídy. V kupé jsou již jen dvě lůžka. Cestovatelé mají k dispozici TV, sklopnou postel, klimatizaci, zásuvky pro nabíjení mobilů a mnoho dalšího. V rámci zvýšené kvality služeb je v ceně zahrnut balíček hygienických potřeb, pantofle, denní tisk, občerstvení a pokud vám to nestačí tak máte nad postelí knoflík, kterým můžete snadno přivolat průvodčího.

Vagon třídy Lux

Vagon třídy Lux

Nejhonosnější mutací třídy Lux je tzv. Mjachkij (МЯГКИЙ) vagon. Z hlediska marketingu to není nijak zvlášť dobrý název. Koho by napadlo, že se pod ním ukrývá hotelový pokoj na kolejích. Ve vagónech této třídy se nachází pouze pár míst, víc se jich tam nevejde. Každé kupé má totiž vlastní mini koupelnu a záchod.


Schéma vagonů Lux

Schéma vagonů Lux

Video recenze Vagonu třídy Lux (rusky):

Tip: pokud vás téma  low cost cestování zajímá, tak nejspíš jste už četli Travel Bibli. Pokud ne tak můžu jenom doporučit.

(OV)

Ondřej Vokatý

Tenhle web mám na svědomí já, píšu na základě zkušeností ze svých cest od Petrohradu po Kamčatku. Dřív jsem jezdil dost sám, ted jezdím hlavně se zájezdy jako průvodce, což je celkem fajn job.

2 Responses to Základní typy vagonů, které brázdí ruské železnice

  1. […] Více o třídách vlaků v Rusku se můžete dočíst zde. […]

  2. […] O jednotlivých vozových třídách se dozvíte v tomto článku. […]

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Written by Ondrej Vokaty